Onderzoek naar het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland
Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van SAMR. In 2017 zijn er bijna 35.000 waarnemingen opgehaald.
Hoe kunnen wij meedoen aan het onderzoek?
Die vraag wordt ons regelmatig
gesteld door bedrijven die hard werken aan hun klantgerichtheid. Dat
snappen wij heel goed. Want door consumenten uitgeroepen worden tot
Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een heel mooie beloning voor het
harde werken. Bedrijven willen zich dan ook graag aanmelden voor het onderzoek.
Maar helaas, dat kan niet. Je kunt je als bedrijf niet aanmelden voor het
onderzoek. Maar wat moet ik dan wel doen, zul je je ongetwijfeld afvragen. Dat
is eigenlijk heel simpel. Zorg dat je klantvriendelijk bent. Jouw klanten
kunnen jou daar namelijk voor belonen.
Beloning van je klanten
Dat werkt zo: tijdens het onderzoek vragen wij respondenten uit ons panel voor
een aantal branches bij welke bedrijven ze klant zijn. Vervolgens vragen we ze
om deze bedrijven een score te geven op klantvriendelijkheid en per Gouden Regel.
De score voor klantvriendelijkheid bepaalt de ranking van de verkiezing. Als
jouw klanten tevreden zijn, zullen ze jou daarvoor belonen door je goed te
beoordelen in het onderzoek.
Ondergrens
Het is wel zo dat we een ondergrens hanteren. Dat betekent dat je als bedrijf
een bepaald marktaandeel nodig hebt. Is jouw marktaandeel klein, dan is het
mogelijk dat je de ondergrens (100 waarnemingen) niet haalt.
NAAST DE OVERALL WINNAAR, WORDEN OOK BRANCHEWINNAARS GEKROOND:
- Retail
- Retail non-food
- Online
- Energie
- Banken
- Telecom
- Leisure
- Verzekeraars